Viser innlegg med etiketten Blomster. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Blomster. Vis alle innlegg

26. mai 2010

Magnoliaen blomstrer!

...og det har den visst gjort en stund, uten at jeg har vært i Botanisk hage og luktet på dem. De vakre trærne i mange fasonger med store, hvite eller rosa blomster som lukter herlig! Magnoliatrærne er blant de første plantene som utviklet blomster, og er veldig gamle. I Botanisk hage har de mange forskjellige sorter i arboriet, der det er utallige typer trær, men det største magnoliatreet jeg har sett befinner seg utenfor Nationalbiblioteket. Men det finnes sikket mye større trær enn det.

Tidlig på våren, i Botanisk hage, henger botanikerne opp lapper om hvor i hagen det blomstrer til en hver tid. Det første som blomstrer, så tidlig som i mars, er japansk trollhassel, hamamelis japanico. Det er herlig å få en liten forsmak på våren, med rare, gule og rosa blomster midt i snøen.

Men nå er det altså magnoliaen sin tur. Og mange andre. De blomstrer til og med snart av. Så jeg fortet meg å tegne noen magnoliaer som ikke visner med det første.