26. mai 2010

Magnoliaen blomstrer!

...og det har den visst gjort en stund, uten at jeg har vært i Botanisk hage og luktet på dem. De vakre trærne i mange fasonger med store, hvite eller rosa blomster som lukter herlig! Magnoliatrærne er blant de første plantene som utviklet blomster, og er veldig gamle. I Botanisk hage har de mange forskjellige sorter i arboriet, der det er utallige typer trær, men det største magnoliatreet jeg har sett befinner seg utenfor Nationalbiblioteket. Men det finnes sikket mye større trær enn det.

Tidlig på våren, i Botanisk hage, henger botanikerne opp lapper om hvor i hagen det blomstrer til en hver tid. Det første som blomstrer, så tidlig som i mars, er japansk trollhassel, hamamelis japanico. Det er herlig å få en liten forsmak på våren, med rare, gule og rosa blomster midt i snøen.

Men nå er det altså magnoliaen sin tur. Og mange andre. De blomstrer til og med snart av. Så jeg fortet meg å tegne noen magnoliaer som ikke visner med det første.

3 kommentarer:

  1. Så fin tegning, Ida! Har du hatt bloggen helt siden april og ikke sagt ifra?! Makan ;)

    SvarSlett
  2. Takk :) Jeg sa ikke ifra fordi den var hemmelig da. Og du har så fin blogg at jeg hadde prestasjonsangst :P

    SvarSlett